Stavanger


Ma apucasem sa-l scriu, pe acest articol intr-o zi frumoasa in care leneveam pe plaja “ierboasa” Mariero din Stavanger. Evident ca nu l-am terminat, sperantele mele de a scrie de la fata locului nu au avut asa mult succes. Si acum m-am gandit sa continui cu acest oras si pentru ca acum cateva zile am citit pe blogul Wish2Go despre cele mai scumpe orase si pe langa Oslo, de care stiam, se pare ca Stavanger este al doilea oras cu preturi mari din Norvegia si ….al 3-lea din lume!!!!!!!!

Cred ca multi nici nu au auzit de acest oras asa ca…o mica introducere:

Stavanger, situat pe coasta sud-vestica a Norvegiei cu iesire la Marea Norvegiei/Oceanul Atlantic este a treia aglomerare urbana ca marime si al patrulea ca numar de locuitori, doar in jur de 130 de mii in 2012. Boom-ul demografic se bazeaza pe industria petroliera. Insusi Statoil isi are sediul central in oras si industria petroliera conduce.

Orasul s-a dezvoltat de la un nucleu vechi situat aproape de port in anul 1125 dupa terminarea catedralei Stavanger, cea mai veche din Norvegia.

Detaliu din catedrala Stavanger

Detaliu din catedrala Stavanger

Lemn si piatra

Lemn si piatra

O Catedrala primitoare

O Catedrala primitoare

Stavanger Cathedral

Stavanger Cathedral

Acesta ar fi un obiectiv pe lista de vizitat daca ajungi acolo. Mi-au placut vitraliile, sunt primul lucru la care ma uit intr-o biserica. Si combinatia de lemn cu piatra, barnele care se vad si in fotografie dadeau o impresie de “caldura” ca sa zic asa. Iar primul sentiment care mi l-a dat nu a fost cat de impunatoare este ci ceva gen…”cozy” daca poti sa spui asa ceva. Iar prietena mea, localnica, mi-a spus ca, intr-adevar, are o comunitate si nu este chiar atat de turistica ci mai mult un loc pentru locuitorii orasului.

Cand iesi din catedrala in fata ai Rosenkilde torget, piata principala si portul. Ambarcatiuni de toate felurile pe apa, pe langa case tipice din lenm, frumos colorate sau albe, terase, baruri si piata de peste.

Velkommen til Stavanger

Velkommen til Stavanger

DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERAGamle Stavanger sau orasul vechi este o portiune constituita din 173 de case de lemn construite in sfarsit de secol 18, inceput de secol 19.  Zona include si Norwegian Canning Museum sau Hermetikkmuseum adica muzeul de conserve…gazduit de o veche fabrica de conserve.

Daca ti plac muzeele mai sunt cateva optiuni, exista Muzeul de arheologie, Stavanger Museum si Muzeul Petrolului…cum altfel.

DIGITAL CAMERA

Hermetikkmuseum

Casele din vechiul oras erau propuse catre demolare dar a fost un arhitect ce le-a salvat dupa WWII iar acum arealul este considerat cea mai bine pastrata zona cu case din lemn din Europa nordica. Unele case detinute de stat dar cele mai multe sunt particulare, in doua ocazii orasul s-a dezvoltat numarul caselor ajungand la 25, toate supunandu-se acelorasi reguli de design.

DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA

Opus caselor albe din Gamle, exista o strada numita Øvre Holmegate, tot in centru, in zona cu magazine, unde fiecare casa este vopsita in alta culoare…culori fresh, iti iau ochii.

Este probabil cea mai colorata din toata Norvegia si este supranumita “Notthing Hill”. A fost gandita de un “hairdresser” iar schema de culori aprobata de un artist. Se gasesc tot felul de magazine, de antichitati, specialitati si un magazin de ciocolata Sjokoladepiken.

DIGITAL CAMERA

Magazin vintage

Magazin vintage

DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA

Prea roz??

Prea roz??

DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA DIGITAL CAMERA

Ce parere ai despre atata culoare? Cum ar fi sa avem si in Bucuresti o strada asa?

Este un orasel care intr-o zi l-ai vazut, in schimb merita sa stai mai mult pentru a urca la Prekestolen sau la Kjerag sau daca nu vrei pe munte macar o croaziera pe Lysefjord.

Mai este Konserthuset, opera lor, daca iti plac structurile moderne cu muuulte sticla. este situata pe faleza, de acolo este si promenada care zic eu ca merita. Exista si un turn din care poti sa vezi orasul de sus, am ajuns acolo, pe un mic deal dar nu am urcat.

Konserthuset

Konserthuset

turn

View over Stavanger

View over Stavanger

Si da, e scump ca e Norvegia…nu zic ca nu a fost bun si foarte bun Klubb Sandwich-ul de la Ostehuset dar fu 100 NOK…

Am mancat 2 persoane din el dar era asa de bun incat l-as fi mancat pe tot :)). Apropo Ostehuset este un local cu cafenea, sandwich-uri, produse de patiserie super. Tipic Stavanger. Delicios.

Ce mai imi place este ca oriunde te duci poti sa ceri apa, tap water fiind foarte buna, toata lumea bea de la chiuveta, ca sa zic asa si in orice local poti sa ceri si sa bei cat vrei. Chiar imi spunea cineva ca este o dovada de snobism sa-ti cumperi apa imbuteliata, ca norvegian.

Ah…un mic pont, daca esti fata, nu purta tocuri prin oras, este foarte multa piatra cubica😉. Vara e placuta dar bate vantul mult, am invatat ca in Norvegia mai multe straturi sunt folositoare, balsam de buze ca altfel le crapa de nu se vad vantul si ceva de ploaie caci poate aparea pe nepusa masa. Si la plimbare!

Pisi de Norway

Pisi de Norway

4 responses to “Stavanger

  1. Mulțumesc mult de articol! Mi-a adus aminte de zilele când hoinăream prin Stavanger și prin împrejurimi. Am simțit pe acolo “sensul” norvegian al orașului mai mult decât cel turistic!

    • Ma bucur!! Te inteleg perfect! Si eu m-am simtit la fel mai ales ca am avut ocazia de-a cunoaste “familia norvegiana”, o sa povestesc si despre asta. Of…deja imi este dor…:)

  2. Hehehehe te-ai straduit sa fii draguta cu orasul asta, asa-i?😀. Pana si Oslo mi s-a parut mai frumos… Pana la urma ai mers in Bergen? Cred ca nu, altfel cu el incepeai😀

Leave a Reply

