Norway la prima vedere


Am spus ca fac live blogging dar nu prea m-am tinut de cuvant pentru ca am avut programul incarcat si nici orele de somn, cateodata putine, nu le-am sacrificat. Dar a meritat! M-am indragostit de tara asta si se pare ca toata lumea care vine aici pateste asa. Si inca nu am fost pe timp de vara…sa ma bucur de multul lor verde.
Si daca tot am pomenit de vreme, tin sa mentionez ca in Norvegia nu este polul nord, totusi. Este adevarat ca temperaturile scad cu cat te indepartezi de ecuator spre poli si ar trebui sa fie mai frig daca nu ar exista factorul cheie-curentul Golfului. Acesta incalzeste marea pe timp de iarna. Totusi in Oslo fiordul era cam inghetat pentru ca in sud influenta curentului nu se simte atat de bine precum pe coasta vestica. Atat in Oslo cat si aici in Trondheim temperaturile sunt negative, -18 am prins intr-o dimineata iar zilele astea e mai caldut putin, undeva -4 /-2. Soarele se lasa dupa ora 4 si  se face frig instant. Iar de rasarit cam pe la 8, adica ziua e scurta si dupa amiaza se inchid magazinele, cam dupa 6, obiectivele turistice chiar mai devreme, 3-4. In Oslo am avut aproape 2 zile in care m-am grabit sa vad cat mai multe dar tot nu am reusit.
Zapada este peste tot, dar masinile nu par deloc incomodate de ea. In Trondheim orasul este un patinoar, incep sa devin foarte buna la mersul pe gheata dar sa nu ma laud prea mult ca probabil maine am sa cad. Interesant este ca, in anumite zone au un fel de incalzire in asfalt si tin zapada si gheata la distanta pe timp de iarna. E chiar ciusat sa vezi un trotuar curat si restul zapada. Da, sunt mult mai avansati ca noi, sunt putini ca populatie dar o duc bine, nu cred ca exista aici sa nu isi permita. Ah si nu pot sa ma abtin sa nu mentionez ca sunt mult mai civilizati.

image

Au lucruri frumoase, cladiri curate, natura multa, spatii verzi, totul este scump, foarte scu,p comparativ cu alte tari.
Cu tot frigul imi place tare. O sa continui cu povesti…nu stiu daca o sa am timp curand.

7 responses to “Norway la prima vedere

  1. Isi permit fiindca sunt chibzuiti🙂. Romanii cam risipesc in opinia mea. Nu ma refer aici ca Norvegienii nu dau banii pe prostii, ca toti au hobby-uri si inca hobby-uri scumpe, dar ca in mod constant am impresia ca Romanii investesc prost. Ca strang punga acolo unde nu trebuie (de obicei comfortul personal) si o largesc de prisos in alte directii (chestii care tin de imagine de genul tembeliei numite “pusul casei la punct”). Si chestia asta se resfrange la nivel de neam cu efecte vizibile. Nu zic ca nu-s exceptii, pana si eu cunosc cateva si nu cunosc totusi extrem de multi romani (totusi peste media unui strain obisnuit), dar respectivi nu se prea simt la nivel de tara.
    Preturile sunt mari pe motiv de protectionism local. Ca si in Geneva (tot non-UE). Norvegia e mai ieftina (cu exceptia restaurantelor unde e la fel). Ma refer la costurile de trai. La turism e identic. Toata lumea normala cam cumpara marfurile scumpe din Danemarca sau UK (in Norvegia) sau Franta si Germania (in Elvetia). Cu mici exceptii (date de anumite produse/firme si oportunitati de timp). Daca ai intrat in supermarket ai vazut ce putin variate sunt marfurile? Uneori sunt doar una sau doua firme la o categorie de produs. De cele mai multe ori.
    Lucurile sunt frumoase fiindca le intretin si fiindca isi permit mai multe in paralel. O pereche de bocanci va arata mai bine daca e purtata alaturi de alte doua, nu zilnic.
    Treaba cu magazinele te doare cel mai tare, nu e asa? :))) Imi aduc aminte ca Kadia facea realmente spume in primele zile fiindca iesea de la slujba dupa ce inchideau supermarketurile :)). In tarisoarele astea cu populatie mica si orasele micute e …ca la tara :)). Dar te obisnuiesti, noi deja ne crucim ca de ochiul dracului cand vedem magazin deschis la ora 8. Cred ca am intra sa cumparam din principiu :)).
    Si ca sa termin, e usor sa fii civilizat cand o duci bine. E mai greu sa fii gentleman cand o duci prost, zau asa🙂. Desi ce e drept, e drept, sunt foarte de treaba.
    P.S: nu se dezapezeste in Norvegia in orase. Iti dai seama ce chiraiala ar fi in Romania daca n-ar presta primaria serviciul asta?😛

    • Vladen, de unde sa incep…:)) nu am spus multe, totusi. Faza cu dezapezitul este f tare..oricum, ziua in amiaza mare pe bulevardul principal traficul arata ca o duminica in Bucuresti. Cica s vreo 800mii in Oslo…ceea ce este putin pt o capitala. Nu stiu exact care este secretul acestor oameni….este fairytale land aici…Cat despre romanasii nostrii si investitiile lor, fiecare cu educatia si obiceiurile lor, eu prefer sa dau banii pe o calatorie decat pe gresie noua in baie:))
      Nu pot sa mi imaginez preturile mai mari decat in Norvegia. Cat e berea la voi? Am intrat in 2 supermarketuri, isi promoveazain primul rand marcile lor.

      • Pai depinde de marca, cantitate, daca e draft sau nu si de unde o bei. Cea mai mica (0.33l) si mai ieftina (draft), bauta pe marginea Genevei propriu-zise (adica nu prin vreun satuc) e cam 7-8 euro. Aceeasi in centru poate ajunge la 14 euro. O bere normala (normala in conceptia mea) la jumate de litru, draft, variaza intre 14 euro si 21 (centru). Daca e la sticla sau vreo ciudatenie poate fi mai scumpa.

      • Nu e vorba de promovare e vorba de exclusivism. Exact la fel e in Geneva. Marcile celelalte NU intra pe piata fiindca fie nu trec “testele” fie NU au pret competitiv pe motiv de taxe de import incredibil de mari. E protectionism in toata regula. Firmele norvegiene/helvete NU platesc anumite taxe iar cele externe (UE, etc) DA. Si-s imense taxele astea.

  2. nici eu nu reusesc sa fac live blogging niciodata, umblu aiurea, eident, sau nu merge netul. oricum deja ma enervezi, vreau si eu in Norvegia😀
    ps – imi place aia cu keep calm and travel to Norway

    • :)) Sa stii ca in Norvegia am ajuns punand-o “la coada listei”, stiam ca vreau sa ajung acolo dar nu speram prea curand si s-a intamplat, acum mai vreau si vreau…Cat despre live blogging…mda…poate alta data imi iese mai bine :))

Leave a Reply

