Transalpina/Keep it wild


In primul rand vreau sa spun ca articolul acesta a fost conceput si publicat pe primul meu blog de calatorii (din care intetionez sa mut posturile aici) in anul 2009. Atunci Transalpina nu era asa de cunoscuta in primul rand din cauza faptului ca nu era asfaltata si nu avea conditiile Transfagarasanului.

In continuare este viziunea mea de atunci, fotografiile la fel. Sa mergei cu Loganul pe marginea prapastiei, pe drumul ingust si neasfaltat era adrenalina. Intre timp am auzit ca au aranjat-o (se lucra inca de pe atunci) si s-a umplut www-ul de impresii si probabil locul este plin de pantofari ce isi revarsa deseurile pe acolo si parada modei pe tocuri.

Acum un an de zile, spre marea mea rusine, la intrebarea care este cea mai inalta sosea din tara, as fi raspuns Transfagarasanul. Dar nu este asa, este Transalpina, sau misterioasa Transalpina, deoarece se pare ca nu multa lume stie despre ea.

Aceasta se afla in Muntii Parang, se numeste si DN67C si face legatura intre orasul Novaci din judetul Gorj si Sebes, in Alba. Se spune ca ar fi existat de pe vremea dacilor “coridorul IV strategic roman” sau ca a fost construita de nemti in timpul primului razboi mondial, cert este ca a fost reconstruita in perioada interbelica si inaugurata de Carol al II-lea. A fost folosita si reabilitata si in al II-lea razboi mondial insa de atunci nu a mai fost intretinuta.

De la Novaci la Ranca, soseaua este asfaltata recent si serpentinele sunt de-a dreptul o placere. Nu degeaba se desfasoara un raliu pe aceasta portiune.

Despre statiunea Ranca, multe nu am de povestit, este in plina dezvoltare. Astadatorita constructiilor noi si foarte noi, vile, vilute, case, hotelase, care mai de care mai nou sau in constructie, la fel ca si drumul care mai are portiuni unde nu este finalizat. Din pacate as putea spune ca arata ca un santier… Un santier cu sperante mari!

Dupa ce treci de Ranca, drumul urca. In perioada asta este o portiune unde este rupt si trebuie ocolit putin, prin noroi…cel mai indicat cu masina de teren sau cu garda inalta. De altfel este un panou care il da ca si interzis cu ocolire prin Petrosani sau pe la Brezoi. Odata ce treci de surpare, crezi ca gata, ce a fost mai rau a trecut si vei merge linistit pe Transalpina, vei admira peisajul, este adevarat inafara de partea cu “vei merge linistit”. Transalpina inseamna adrenalina! Dupa semnul din fotografie, panta nu este mare, dar drumul este un drum pietruit, care pe alocuri are bolovani ce te pot ingreuna. Drumul invaluie versantul, se vede Vf. Papusa (Parang), iar i partea stanga este prapastie iar in departare se vede peisaj glaciar si de vale. Dupa care se ajunge pe un platou,serpuit de sosea, unde se desparte drumul spre lacul Petrimanul. Se trece prin pasul Urdele, la 2145, punctul cel mai inalt al soselei.

Mai tarziu patrunzi intr-un spatiu larg de vale alpina. Soseaua merge pe interiorul acestei imense caldari glaciare. Se poate observa fundul vaii in forma de U, martora a ghetarilor de altadata si ici colo firicele de apa.Se individualizeaza foarte frumos şeile. De asemenea pe versantii abrupti predomina procesele actuale. Nebulozitate, frecventa, te poate “imbolnavi” de sindromul capul in nori la propriu. Salbaticia predomina, infara de sosea NIMIC, nimic antropizat. Cateodata devine salbatica si soseaua si trebuie sa te lupti cu ea ca sa treci anumite hopuri, cum ar fi praguri de piatra care devin o bataie de cap cand sunt pe panta ceva mai abrupta. Aici depinde de masina dar foarte mult de sofer..[norocul meu ca am pe cel mai bun;)].

 

Am intalnit si traseul spre lacul Calcescu, dar nu am putut sa ne abatem. Dar ne-am clatit ochii cu alte 2 lacuri glaciare mai mici.

In continuare a aparut o intersectie de drumuri dubioase de altfel pentru ca trebuia sa o iei pe ghicite, se pare ca am ales bine, drumul a inceput sa coboare, s-a vazut trecerea din etajul alpin in cel subalpin si a inceput padurea de conifere, destinatia finala a fost Obarsia Lotrului, unde am campat, pe marginea raului. Aproximativ 40 de km de aventura, adrenalina, peisaje superbe…

Este de prisos sa va zic ca recomand acest traseu.

keep it wild!

13 responses to “Transalpina/Keep it wild

    • Daaa! A fost…la un moment dat m’am dat jos din masina si am luat-o pe jos :)) Nu mai stiu cum este acum…trebuie sa ma mai duc.

  1. superbe imagini, imi plac cele pierdute in ceata. Am vazut cateva poze recente si am zis ca neaparat mergem si noi … la un moment dat.

    • Da, este un “must” daca va place muntele si in special zonele inalte. Rivalizeaza f bine cu vai ce le am vazut in Elvetia, ca si peisaj.

      • Mie Elvetia imi seama foarte mult cu peisajul montan din Romania. Imi aduc aminte ca in primul an am mers cu dremul din Gneva pana in Bellinzona, in partea italieneasca si am trecut prin niste peisaje muntoase exceptionale. Vreau sa zic ca mi-a semanat extrem de mult cu calatoria mea din vara aia din muntii nostri. Imi venea sa zic: asa avem si noi. Da stiu ca sunt mai inalti, dar ai nostrii sunt chiar mai frumosi :))

      • Trebuie sa fie foarte fain la Bellinzona, Alpii de la granita cred ca sunt spectaculosi, Daca imi aduc eu bine aminte portiunea Gstaad Interlaken mi-a placut mult si era comparabil cu Romania, doar ca mergi la altitudini mai mari🙂 Ai nostri sunt ai nostri…pur si simplu🙂

  2. ,,,auzi pacla…daca taceai ,filosof ramaneai…te plangi de pitiponci si fufe proaste care polueaza probabil transalpina, da’ tu faci reclama aci pe blog…daca da search vreo piti pe google dupa transalpina si gaseste blogul tau, ha??? si afla de sosea?? si se duce si ea?? cine e de vina???…glumeam , fata, glumeam…am fost si eu acu vreo 3 ani pe acolo, nu era asfaltata nici atunci parca, acu cica e super…si nu se prea duc pitiponcii pe ea ca e periculoasa cica…nu stiu, noi vrem sa ajungem cu motoru’ la anu’…

Leave a Reply

