Rose Tremain – Restauratia


 

Restauratia este un roman scris de o autoare britanica, apreciata, aceasta fiind cea mai buna lucrare a sa, aparuta in 1997 la noi. Era in casa prin multitudinea de carti adunate, am citit-o, am ras si acum sa impartasesc mai departe.

Narata la persoana I, din perspectiva personajului principal, Robert Merivel, cartea spune povestea acestuia, un doctor din Anglia in vremea lui Charles al II-lea.  Merivel, un student nu prea studios, lenes si afemeiat, printr-un noroc al sortii ajunge la curtea regelui, ii vindeca cainele pe moarte si este luat la curte, regele dandu-i o misiune mai importanta: il insoara cu una din amantele lui, Celia si ii da un domeniu in Norflok unde regele sa-si poata vizita amanta in secret.

“Nu stiu daca ma poti imagina inca. Am treizeci si sapte de ani acum, cand anul 1664 se apropie de sfarsit. Am un pantec mare si pistruiat, deci rareori stau cu el la soare. Pare ca un roi de molii mici au aterizat pe el noapte. Nu sunt inalt dar aceasta este epoca tocurilor inalte. Incerc sa nu-mi patez hainele, dar am groaznicul obicei sa scap bucatele de la cina pe ele.”

“Deci asa ai putea sa ma imaginezi: stand la masa, hohotind de ras intr-un costum tipator, cu parul meu rar turtit de o peruca luxurianta, cu pistruii acoperiti de pudra, cu ochii clipind in lumina lumanarilor, cu budinca tansnindu-mi din gura, propulsata cu acea forta dinauntrul meu, care sfideaza sobrietatea si e atat de avida de nerozii.”

De atunci viata lui se schimba si incep aventurile, se lasa de medicina si incepe sa studieze pictura, se imbata si se da la nevasta-sa, care evident, nu putea sa o vada doar ca pe o sora, indicatiile regelui si gonit fiind apoi ajunge sa lucreze la un spital de bolnavi mintal cu prietenul lui Pearce. Acolo se incurca cu o pacienta pe care o lasa gravida ulterior moare iar el ramane cu fetita, supravietuieste ciumei si Great Fire of London pentru ca mai apoi sa ajunga inapoi la rege.

Perioada istorica este, dupa cum spune si numele romanului, Restauratia dar in acelasi timp este restauratia personajului Robert Merivel.

Actiunea circulara a cartii este relatata cu mult umor, amestec de istorie si imaginatie, un personaj ce te seduce prin naturaletea cu care-si expune partile urate ale carcterului, isi recunoaste greselile si slabiciunile si apare in ochii cititorului, uman si onest. O oglinda a vremurilor trecute dar si actuale, profunde si obscene in acelasi timp!

Blogul Oanei Kovacs are un alt concurs cu premii de la All si cu aceasta recenzie am decis sa intru in cursa, oricum va recomand cu drag romanul Restauratia, va promit ca o sa va amuzati. Dupa si numai dupa, uitati-va la adaptarea lui, Restoration, cu actorul meu preferat in rolul lui Merivel, Robert Downey jr.

2 responses to “Rose Tremain – Restauratia

  1. Mâine caut filmul. Pentru că m-ai făcut fooarte curioasă. Și pentru că dacă e cu Robert Downey Jr. oricum nu are cum să nu îmi placă. Și da, nu îți respect recomandarea, voi vedea întâi filmul.😛

Leave a Reply

