Ratacirile fetei nesabuite – M.V. Llosa


Sous le pont Mirabeau

coule la Seine
            Et nos amours
       Faut-il qu’il m’en souvienne
La joie venait toujours après la peine

Le Pont Mirabeu – G.Apollinaire

Pe Llosa l-am descoperit devreme, cred ca aveam 14 ani si eram in vacanta . In casa prietenilor unde stateam am gasit “Matusa Julia si condeierul” si am citit-o. Evident mi-a placut, se pare ca nu eram prea mica sa o citesc, si pana acum am mai citit inca alte cateva carti de Llosa pentru ca m-am indragostit de sciitura lui.

Ratacirile fetei nesabuite nu este prima data cand o citesc, am simtit nevoia sa mai traiesc povestea de dragoste a lui Ricardo. Si totusi, terminand-o nu m-a mai impresionat la fel ca prima data doar m-a induiosat.

De ce mi-a placut acest prim roman adevarat de dragoste a lui Llosa, cu inspiratie directa din marea lui obsesie – Madame Bovary? Pentru ca nu este o poveste siropoasa, doar personajul principal, “pampalaul”, “pispirica” este genul de barbat ce spune dulcegarii femeilor. Mai bine zis, femeii, uneia singure pe care a iubit-o din adolescenta si i-a fost dragostea vietii lui dar si chinul suprem. O cruce ce o poarta mai mult de 40 de ani, din Peru in Europa, Asia si inapoi.

Nu vreau sa vorbesc prea mult despre actiunea cartii, nu vreau sa stric placerea descoperirii pagina cu pagina a romanului. Vreau doar sa spun ca pentru cei obisnuiti cu Llosa, aceasta va fi o lectura usoara, placuta, presarata din cand in cand cu pasaje despre politica, tipic autorului ce a fost implicat activ in politica Peruului.

Imi plac evocarile cartierului Miraflores din Lima si descrierile vietii peruane a anilor ’50. Dar si orasele prin care trece personajul nostru, vazute din perspectiva studentului ce viseaza sa ajunga la Paris si mai apoi a traducatorului UNESCO cu o viata mic-burgheza si o dorinta ascunsa bine de-a scrie intr-o zi un roman.

Imi place titlul in spaniola, original, “Travesuras de la nina mala” , cuvantul “travesuras” evocand perfect modul cum vedea Ricardo actiunile fetei rele, adica cu dragoste, cuvantul  inseamna de fapt, nazbatii. Pentru ca de-a lungul anilor, tot ce face ea, el iarta si o iubeste in continuare precum parintii fac cu copiii lor.

Pentru cei ce nu au mai citit nimic de Llosa, este o carte buna de inceput, sa intrati in lumea lui, unica, fascinanta prin tensiunea creata intre tragic si comic.

Lectura este absolut seducatoare bazata pe antagonisme intre durere si iubire, pasiune si distanta si in primul rand prin cat de diferiti sunt Ricardo si Fata Rea.

O recomand pentru fata nesabuita din fiecare femeie si baiatul bun din fiecare barbat.

4 responses to “Ratacirile fetei nesabuite – M.V. Llosa

  1. Aceasta carte pare una nemaipomenita deoarece imi transmite mult romantism si ideea este una foarte interesanta o fata nesabuita si un baiat bun , tocmai pentru ca difera foarte mult de stereotipul fata buna iubeste baiatul rau, de ce nu invers?..genial ..imi place recenzia ta mult, mult mult ..myuu,,,(mda fara myuu nu se pune problema , ma face sa torc ) ..

  2. Cartea asta am citit-o pe nerasuflate, desi subiectul nu prea e dintre preferatele mele, dar pur si simplu are un stil fascinant Llosa. Povestea mi se pare usor absurda, sa zicem ca vad diferit iubirea – fara valente de obsesie, adica.

Leave a Reply

