Soia


Soia, in China o planta sacra, a fost adusa in Europa unde intre secolul al XVII-lea si al XVIII-lea la inceput fiind doar in gradinile botanice iar dupa cateva sute de ani, cultivata pentru alimentatie. In Orient ea este la fel de uzuala precum paine si carnea in Europa. A devenit o planta foarte importanta si intens cultivata in secolul nostru deoarece este ieftina dar in acelasi timp are un procent mare de proteine.

La noi in tara a devenit cunoscuta dupa 1980, cand din resturi de carne, din soia furajera prost prelucrata plus aditivi chimici s-a alcatuit celebrul “salam de soia”. Astfel, dupa 1990 a capatat o conotatie negativa si a fost respinsa de societate. Mai recent a inceput sa castige teren si sa se impuna pe piata romaneasca “moda soia” cu preponderenta la cei ce tin post.

Exista mai multe soiuri, cel mai cunoscut fiind cel galben. Din acesta rezulta prin preparare uleiul de soia, pateul, pulpa de soia (okara), branz (tofu), laptele si faina.

Au un novel ridicat de grasimi (aproximativ 18-20%) dar este lipsit de colesterol rau.

De mentionat ca nu este de folosit in stare cruda, contine substanta otravitoare antitripsina ce prin fierbere sau alte tratamente termice este distrusa.

Avantele utilizarii produselor din soia:

1. Laptele de soia poate inlocui in orice reteta laptele de vaca, intr-un mod sanatos. Cei cu alergie la lactoza stiu.

2. Faina de soia imbunatateste pastrare produselor de panificatie, a culorii si a coacerii.

3. Proteina de soia pastreaza amidonul si intareste repede alimentele (creme, sosuri).

4. Laptele de soia poate inlocui oule, adaugand lapte la o reteta se poate diminua nr, de oua.

5. absenta gustului in cazul uleiului de soia reprezeinta un avantaj deoarece permite evidentierea celorlaltor arome.

6. Branza Tofu poate fi aromatizata dupa gust.

7. Soia – aliment necesar in dieta hepaticilor.

 

Continutul a 100g soia:

proteine: 40g

grasimi vegetale: 20g 

lecitina: 2mg

calorii: 416kcal

colesterol: 0

magneziu:242mg

calciu: 260mg

vintamina e: 1.95mg

 vitamina B1: 0.87mg

fier: 15,7mg

 

Dupa cum am mentionat mai sus, majoritatea celor care folosesc produsele din soia o fac in timpul postului ca un inlocuitor al carnii si cauta sa-i dea gustul acesteia. Mai mult, am impresia ca si postul a devenit o moda. Probabil ca in curand, vor exista alimente care sa imite perfect gustul mancarurilor animale si astfel, orice va tine “post”, daca se mai poate numi asa, bisericeste vorbind. Dar cine sunt eu comentez…?

Pana una alta, recomand cu caldura sa incercati, oricand, laptele de soia, tofu sau alte preparate pe baza de soia.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s